Saturday, November 4, 2017

Arjen hallintaa


Meillä kävi juuri siivooja. Olen monen vuoden ajan ajatellut, että ei me nyt siivoojaa tarvita kun pieni koti ja kaikkea, mutta nyt tämä aivan ihana siivooja kävi toista kertaa ja olen niin onnellinen siitä päätöksestä. Olen ollut todella väsynyt viime aikoina. Yritän kaikin tavoin hallita arjen palapeliä, mutta välillä tuntuu, että rahkeet eivät vaan riitä. Katson tätä kuvaa ja mietin, että oliko mulla todella noin hyvä olla tuossa kuvassa tai onko se vaan kesäkuvan hurmaa. 

Olen aina tehnyt paljon asioita ja saanut myös paljon aikaan. Olen todella energinen ja elämäniloinen ihminen ja rakastan kun tapahtuu ja sattuu enkä ikinä ole kaivannut kotisohvalla istumista. Kunnes joitain vuosia sitten huomasin uupuneeni täysin. Olin vaan niin väsynyt ja vaikka kaikki oli päällisin puolin hyvin en millään tahtonut päästä sängystä aamuisin ylös. Mietin, että miten olen joskus ratsastanut monta hevosta päivässä ja vielä valmentanut muun työn ohessa. Ja miten olen jaksanut käydä kaikkialla iloisin mielin ja tavata ihmisiä. Se tuntui jotenkin hassulta ajatukselta. 

Kuuntelin Kirsi Pihan ja Anna Perhon webinaari -tallennetta kiireen taltuttamisesta eilen ja huomasin miten paljon kaipaan juuri neuvoja ja apua siihen miten saisin tuon kiireen tunteen loppumaan. Olen huomannut, että jooga auttaa kaikin tavoin, mutta ehkä yksi iso asia jota en ole tehnyt on vapaa-ajan rauhoittaminen sekä suunnitteleminen. Pelkästään vapaa-ajan suunnittelu kuulostaa pelottavalta asialta, mutta kun sen välillä suunnittelee niin, että ei ole mitään ohjelmaa eikä koko ajan ole jossain menossa, tuntuu arjen kiire myös kontrolloidummalta. Samalla on itse myös energisempi uuden viikon alkaessa.

Toinen asia josta Perho ja Piha keskustelivat oli miten tärkeää on tehdä omien arvojen mukaista työtä. Sellaista työtä, jossa viihtyy ja joka saa juuri sinut voimaan hyvin. Vaikka itse teen jo paljon sitä mitä rakastan toivon, että joskus tulevaisuudessa voin keskittyä pelkästään sellaiseen työhön joka on täysin omien arvojen mukaista. Sinänsä taas Piha puhuu 10 vuoden aikajaksoista ja Elizabeth Gilbert Big Magic kirjassa muistuttaa, että meidän ei kannata laittaa liikaa painetta meidän unelmiin. Joskus pitää tehdä myös muita asioita ja samalla tehdä töitä omien unelmiensa eteen siinä sivussa. Esimerkiksi Gilbert itse oli pitkään töissä eri paikoissa ja kirjoitti kuitenkin siinä sivussa koko ajan. Vasta kun hän löi läpi Eat Pray Love -kirjalla ja tiesi unelmatyön kantavan ryhtyi hän täysiaikaiseksi kirjailijaksi. 

Ehkä yritän sanoa sitä, että mitä tahansa me tehdään työksemme, niin tärkeintä on kuitenkin yrittää elää hetkessä ja nauttia jokaisesta arjen kohtaamisesta. Kuten Kylli Kuuk sen niin hyvin Kundaliini -joogassa sanoi; "Meillä on paljon opittavaa kuulta. Kuu on välillä voimakas ja suuri ja täydellä voimalla meidän edessä. Kuu vaikuttaa luontoon ja ohjaa vuorovettä. Kuu ei pelkää vaan on oma itsensä kaikin voimin. Mutta kuu menee myös piiloon ja kohtaa itsensä. Kuu kerää energiaa, jotta se jaksaa loistaa uudestaan." 

Tämä mielessä jatkan nyt talvea kohti. Yritän muistaa levätä ja loistaa, levätä ja loistaa. Yin ja Yang, maskuliininen ja feminiininen. Olla täysin juuri sitä mitä olen ja tehdä mahdollisimman paljon arvojeni mukaista työtä ja tekoja. Rakkaudella ja muita kunnioittaen. 

Onko sinulla ollut samankaltaisia tuntemuksia joskus?

No comments:

Post a Comment